Nie ma nic fajniejszego niż konkursy. Szczególnie, jeśli zasady udziału są proste, a nagród wystarczy dla każdego. Wszyscy lubią konkursy, nawet jeśli nagrody są drobne. Jaki to będzie konkurs, co będzie do wygrania i ile będzie trwał, zależy tylko od Ciebie. Warto jednak zwrócić uwagę na to, co możemy zyskać za pomocą takiego konkursu. Korzyści jest wiele, zaczynając od taniej reklamy w internecie, przechodząc przez zwiększenie liczby odwiedzających sklep/stronę/profil, aż przechodząc np. do pozyskania nowej grupy subskrybentów lub pisząc wprost: adresów e-mail. W sieci jest coraz więcej serwisów, które zbierają w jednym miejscu trwające konkursy. Niektóre z nich wynajdują je same i udostępniają informacje o konkursie innym użytkownikom, inne wymagają zgłoszenia przez organizatora. Wpisujemy w Google: konkursy w internecie Im więcej włożymy wysiłku w promocję konkursu, tym tańsze będą koszty pozyskania jego uczestników, a co za tym idzie potencjalnej bazy klientów. Pozyskanie bazy nie jest trudne, coraz więcej firm proponuje jej odsprzedaż lub organizuje mailing. Baza jest dopasowana do Twoich potrzeb, ale często okazuje się, że jest to grupa ludzi, którzy niekoniecznie chcą mieć z Tobą coś wspólnego. Ważne jest jednak porównanie kosztów pozyskania klientów z bazy zewnętrznej, a kosztów organizacji konkursu i pozyskania klientów z takiej formy aktywności. Zastanówcie się, co może dać Wam nowa grupa odbiorców Twojej oferty. 200, 300, 400, 1000 osób biorących udział np. w konkursie organizowanym w serwisie Facebook. Kilkaset osób, które w zamian za udział w konkursie, powierzają Ci część swoich danych kontaktowych. Wygrana, może pociągnąć za sobą dodatkowe zakupy, np. dodatki do wygranego przedmiotu. Pamiętajmy jednak, że pozyskanie bazy klientów, nie może przysłonić nam samej zabawy związanej z konkursem. Klienci/użytkownicy szybko dostrzegą podstęp, dlatego warto zarówno przemyśleć nagrody, jak i stworzyć proste zasady konkursu, ale wymagające zaangażowania uczestników. Warto być ostrożnym prosząc ich o udostępnianie informacji o konkursie wszystkim swoim znajomym w zamian za drobny upominek. Takie działania mogą szybko zniechęcić użytkowników, którzy będą zmuszeni poświęcić na udział zbyt wiele czasu i być może kontaktów.
Propozycje konkursów: Konkurs, propozycja 1: prosty konkurs z nagrodami, udział biorąc wszyscy którzy spełnią jeden prosty warunek, np. polubią sklep i napiszą odpowiedź na pytanie: co lubicie zjeść na śniadanie. Odpowiedź wraz z adresem e-mail podaj w komentarzu lub prześlij zgłoszenie mailowe. Losowanie. Nagrody rozdane. Konkurs, propozycja 2: czego moja firma potrzebuje. Tak. Konkurs który rozwija Twoją działalność. Zastanówmy się, niedawno pisałem o promocji sklepu na YouTube, np. tworzenie videorecenzji. Czemu więc nie zachęcić uczestników np. do napisania recenzji, hasła reklamowego, poradnika, informacji dot. naszego sklepu czy produktów. Możemy to wykorzystać rozwijając stronę, podstrony informacyjne, bloga czy wykorzystując to do stworzenia własnych materiałów informacyjnych. Content. Konkurs, propozycja 3: napisz co zrobisz z wygraną. Konkurs który sam nakręca swoich uczestników. Im więcej wymyślisz argumentów za tym aby coś mieć, tym bardziej będziesz chciał to wygrać. Analogicznie jak wyżej, zebrane informacje pozostają własnością sklepu... a pozyskana baza danych, zrób z nią co zechcesz. Konkurs, propozycja 4: znajomi lubią znajomych. Czyli popularne konkursy np. w serwisie Facebook, gdzie uczestnicy sami muszą zadbać o to aby zyskać jak najwięcej głosów, polecając stronę/swoje uczestnictwo innym np. w zamian za "lajki". Nie koniecznie wiąże się z dodatkowymi zadaniami do wykonania po stronie uczestnika ale... rzuć okiem na w/w punkty. Wszystko da się połączyć. Kogo nagradzać i za co? Oczywiście uczestników, ale jeśli chcesz spróbować zwiększyć zainteresowanie, przygotuj także nagrody np. dla głosujących. Wprowadzenie osób trzecich do konkursu, w postaci głosujących, to nie tylko dodatkowi uczestnicy i potencjalni klienci, ale także sposób na zwiększenie wiarygodności samego konkursu. Nagroda powinna być adekwatna do włożonej pracy w jej zdobycie. Gdzie promować konkurs? Na wstępie wspomniałem o serwisach śledzących konkursu. To jedna propozycja. Kolejna wynika z samej organizacji konkursu, np. propozycja konkursu 4. Marketing wirusowy. Wykorzystajmy także bazę naszego sklepu oraz znajomych, którzy już nas lubią w sieci. Jeśli konkurs organizowany jest z innymi partnerami, np. sponsorami, koniecznie wykorzystajmy tą szansę na promocję sklepu na ich stronach. Co zyskujemy? Wspomniana baza klientów/uczestników/subskrybentów to podstawa. Za nią idzie wspomniany content, czyli wartościowe treści. Te możemy pozyskać tworząc odpowiednie zasady i warunki konkursu. Pamiętajmy aby sprawdzić, co w danym momencie może nam się przydać, np. nowe, świeże, nieszablonowe recenzje produktów czy nowy baner dla sklepu, a może hasło przewodnie. Udział w konkursie to także budowanie wizerunku marki. W oczach klientów stajemy się obiektem szerszego zainteresowania. Na pewno wielu uczestników skorzysta z okazji aby sprawdzić Ciebie i Twój asortyment. Jeśli macie inne zdanie w tym temacie, zapraszam do dyskusji. Może sami organizowaliście konkursy, jaki był odzew?
Wszystko fajnie i konkursy dają bardzo duże wymierne efekty co już sprawdziłem, jednak tu dochodzi jeszcze sprawa dość skomplikowana mianowicie podatek od nagrody musi być odprowadzony i o tym należy wspomnieć. Wiem jedno, jeśli zrobimy konkurs i umieścimy do niego link na kilku stronach ze spisami konkursów on-line możemy liczyć nawet na kilka tysięcy dodatkowych wejść na stronę Więc warto oczywiście z założeniem spełnienia kilku wymagań
1) Teoretycznie konkurs nie może być loterią (losowaniem zwycięzcy), bo na to monopol ma Państwo. (tak, tak wszystkie loterie szkolne są wykroczeniami... 2) Konkursy "na lajki" są fajne dla nastolatek, które potem wszędzie będą prosić o lajki i zbiorą ich mnóstwo, choćby np. w konkursie fotograicznym wstawiły zdjęcie kupy. 3) Zdobywanie polubień strony przez konkursy jest hmm... łatwą drogą do zdobycia wielu niezainteresowanych fanów - część Cię w końcu "odlubi" a część po prostu zablokuje U mnie na razie sprawdza się konkurs zdjęciowy, ale to my wybieramy zwycięzców (co miesiąc) i właśnie się przymierzamy do drugiego na content.
Ok, a osoby które otrzymają nagrody płacą od nich podatek? to jest właśnie pewien problem. Z dużą ilością lajków jest o tyle dobrze, że docierasz do coraz większej ilości osób, nawet jeśli część osób potem Cię zablokuje to przy dużej skali jesteś bardzo do przodu i masz coraz większe pole aby dotrzeć do kolejnych już zainteresowanych ludzi, przerabiałem to i działa przy 5000 polubień strony to już samo żyje swoim życiem
Oczywiście, że nie - konkurs jest organizowany przez spółkę LTD z siedzibą w Londynie Ok, też robiłem tak na początku (przy kilkuset lajkach) ale widziałem już strony z dziesiątkami tysięcy lajków, w których reakcje na kolejne posty można było policzyć na palcach jednej ręki. I nie chodzi tu tylko o promowanie posta, bo u mnie z promowaniem mam odzew kilkaset a bez kilkadziesiąt.
Na Facebooku spotykam często akcje pt. Polub, udostępnij i wygraj... nie biorę zwykle w czymś takim udziału, chyba że organizatorem nie jest korpo a mniejsza firma, np. lokalne studio tatuażu. Przykład akurat z życia, ale post został udostępniony około 20k razy. Nagroda była jedna, ale w między czasie organizator zmienił zasady dodając kolejne nagrody. No nie ukrywajmy ich wartość była spora jak na studio tatuażu. Warto też zwrócić uwagę, że bądź co bądź lajkujący raczej wiedzieli co udostępniają, więc promocja poszła w dosyć zamknięte grono internautów. Trzeba próbować. Warto też w budżecie rocznym znaleźć miejsce na promocje i określić dostępne środki.
Czasami nagrody mogą być dla danej firmy tak znikomym kosztem, że tego się nawet nie zauważa. A dla biorącego udział w konkursie to "mega nagrody" Jednak nadal pozostaje kwestia podatku od nagrody