1. Forum używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...

Wykorzystanie logo producenta w sklepie internetowym

Dyskusja w 'Firma w Internecie' rozpoczęta przez użytkownika Grzesiek, 10 Maj 2015.

  1. Grzesiek

    Grzesiek Centrum Pomocy home.pl Administrator forum

    Wiadomości:
    3 604
    Docenione treści:
    330
    W jaki sposób legalnie używać cudzego znaku towarowego w swoim sklepie internetowym. Jest to bardzo ważne zagadnienie, dla właścicieli sklepów, ponieważ nietrudno tu, o przekroczenie przysługujących nam praw.

    Właściciel znaku towarowego, który dodatkowo został zarejestrował je w urzędzie patentowym, ma wyłączne prawo do jego użytkowania w sposób zarobkowy i zawodowy. Prawo to przysługuje na okres 10 lat z możliwością jego przedłużenia na kolejny okres.

    Właściciel znaku towarowego, może więc:
    - wykonywać usług pod znakiem towarowym,
    - umieszczać go na dokumentach firmowych,
    - posługiwać się nim w celach reklamowych,
    - umieszczać na produktach i towarach objętych ochroną,
    - a także wprowadzać te towary do obrotu.

    Właściciel znaku towarowego ma więc pełną kontrolę nad tym w jaki sposób i przez kogo dany znak jest używany. W przypadku działań budzących jego wątpliwości, może wysnuć roszczenia w stosunku do podmiotu, który jego zdaniem naruszył zasady korzystania ze znaku towarowego.

    Wydawać by się mogło, że w tej sytuacji, używanie loga, np. znanych producentów w sklepie internetowym, nie powinno w ogóle mieć miejsca. Chyba, że jesteśmy np. autoryzowanym przedstawicielem firmy, otworzyliśmy punkt partnerski lub wiąże nas jakaś umowa współpracy, która jasno, poprzez stosowne zapisy, wskazuje nasze powiązania z właścicielem znaku towarowego.

    Czy mogę więc użyć cudzy znak towarowy w sklepie internetowym?

    Tak. Legalne wykorzystanie cudzego znaku towarowego, jest możliwe, jeśli nastąpiło, wcześniej określone przez ustawodawcę, "wyczerpanie prawa".

    Sytuacja ta ma miejsce przede wszystkim z chwilą wprowadzenia do obrotu danego towaru, posiadającego wspomniany znak towarowy. Mowa oczywiście o legalnym obrocie towarami. Jeśli właściciel znaku towarowego, wprowadza dany towar do obrotu, następuje "wyczerpanie prawa". Wprowadzenie towaru do obrotu może nastąpić zarówno przez właściciela znaku towarowego, spółki podlegające pod np. koncern, czy też firm, które działają na podstawie umowy licencyjnej.

    Jeśli więc towar oferowany w naszym sklepie, pochodzi z legalnego źródła, jest oznakowany znakiem towarowym, możemy tym towarem dysponować.

    Znak towarowy możemy więc użyć w celach zarówno informacyjnych jak i reklamowych, pamiętając, że służy on do promocji danego produktu, a nie naszej działalności. O promocji działalności, znajdziesz informacje w dalszej części wpisu.

    Druga strona medalu.

    Wraz z pojęciem "wyczerpania prawa", pojawia się jego przeciwieństwo, a więc nieuczciwa konkurencja czy też działania łamiące prawo przysługujące właścicielowi znaku towarowego. Ważne jest, aby używać logo producenta, kierować się przede wszystkim promocją produktów, a nie naszego sklepu.

    Jeśli cudze znaki towarowe, będą przewijały się przez stronę sklepu zbyt często lub nie będą jednoznacznie wskazywały, że ich pojawienie się, oznacza promocję produktu, a nie sklepu, możemy spotkać się z sytuacją, w której klient może poczuć się wprowadzony w błąd. Dlaczego?

    Przyciągnięty informacjami o znanych markach, może odczuć wrażenie, że nasza działalność nosi znamiona współpracy z właścicielami znaków towarowego. Nie tylko sprzedajemy ich produkty, ale także łączą nas inne umowy, np. powiązania gospodarcze.

    Oczywiście wyjątkiem jest sytuacja, w której faktycznie otrzymaliśmy odpowiednią zgodę od producenta, właściciela znaku lub dystrybutora, na użycie znaku towarowego w stopniu przekraczającym dopuszczalne normy i zasady zdrowej konkurencji. W tym wypadku mamy jednak do czynienia z jasno określoną w umowie współpracą, czyli wspomnianymi powiązaniami gospodarczymi. Wykorzystanie znaku towarowego do promocji działalności, reguluje zawarta umowa (przykładem są autoryzowane serwisy samochodów).

    Warto pamiętać, że wiele produktów ma także ograniczenia terytorialne. Producent, wprowadzający do obrotu towar, tylko na wybranym rynku, w danym kraju, może nie chcieć, aby był on dostępny w innych krajach.

    Inną sytuacją, może być naruszenie renomy marki czy też znaku towarowego, a więc używanie go, do promocji i informacji, ale np. obejmującej promocję produktów, które w świetle prawa, nie powinny znaleźć się już w obrocie (np. produkty przeterminowane czy uszkodzone).

    Podsumowanie.

    Jak w każdym przypadku, ważne jest, aby nie przesadzić z ekspozycją cudzych znaków towarowych oraz umieszczać informacje, zgodne z faktycznym stanem.

    Jeśli więc nie jesteśmy np. autoryzowanym przedstawicielem czy serwisem, oficjalnym sprzedawcą, itp. warto po prostu wspomnieć, że sprzedajemy/naprawiamy sprzęt firmy X. Jeśli jednak tworzymy bazę produktów i chcemy eksponować loga producentów, niech będą one symboliczne. Wiele sklepów decyduje się także na stworzenie osobnej, dedykowanej podstrony, na której umieszczają informacje o zakresie w jakim dany znak towarowy został użyty, oraz na jakich warunkach.

    Jeśli nie wiecie, czy sprzedawany przez produkt, posiada zastrzeżony znak towarowy oraz czy jego właściciel nie ma zastrzeżeń co do jego użycia w Waszym sklepie, najbezpieczniej będzie skontaktować się z nim.

    --
    Pamiętaj. Powyższy artykuł nie jest poradą prawną, a jedynie zbiorem podstawowych informacji w temacie. Jeśli masz wątpliwości dot. przepisów prawa oraz ich interpretacji, sugerujemy skonsultować to w prawnikiem lub bezpośrednio z firmą, której znak towarowy chcesz użyć.
     
    Ostatnia modyfikacja: 11 Maj 2015

Poleć forum znajomym